Ideālajā pasaulē preses relīze kalpo tikai kā informācijas avots, kas tiek izķidāts un palīdz portāla redaktoram saviem vārdiem izveidot rakstu par attiecīgo tēmu. Diemžēl redaktori pie mums ir pārāk aizņemti vai slinki (alt.lv gadījumā), lai iedziļinātos katrā saņemtajā relīzē, tāpēc lielākoties tiek pielietots vecais labais CTRL+C un CTRL+V.
(cepums Veto.lv, kas bieži cenšas izspiest arī ko vairāk).
Šī iemesla dēļ ir svarīgi relīzi sagatavot tā, lai, pēc copy-paste veikšanas, redaktoram būtu jādara pēc iespējas mazāk darbību, lai nonāktu līdz gala rezultātam – publikācijai.
Raksts veidots, paturot prāta alternative.lv kritērijus, bet, ja tiks ievēroti turpmāk rakstā minētie padomi, ievērojami tiks palielināta iespēja, ka relīze tiks publicēta arī citos medijos.
Relīzes saturs
3 rindkopas (~4 teikumi katrā) ir pilnīgi pieņemami. Ja esat aizrāvušies vai vārdi birst kā pupas, ieteicams izmantot tā saukto piramīdas principu – informācija, kas jums šķiet mazsvarīgākā, atrodas beigās, lai rediģētājs to pēc saviem ieskatiem varētu atmest, bet neciestu saturs un svarīgākais nepaliktu nepateikts.
Pirmā rindkopa. Pati svarīgākā informācija. Kas? Ko dara? Kur? Kad? Kāpēc? Izlasot šos teikumus jābūt skaidram, par ko ir stāsts.
Otrā rindkopa. Plašāka informācija par iesaistītajiem mūziķiem. Neliela vēsture, lielākie sasniegumi, dalībnieki un nākotnes plāni.
Trešā rindkopa. Notikuma apraksts. Ja tā ir jauna dziesma – kur ir veikts ieraksts un kas to veica, par ko stāsta dziesma, vai šī dziesma ir kādā albumā. Jauns videoklips – kas piedalījās tā tapšanā.
Nobeigums. Vieta, kur noklausīties dziesmu, informācija par grupas koncertiem. Ja relīze ir par koncertu - pasākuma sākuma laiks, ieejas maksa un links uz biļešu iegādi.
Šīs ir tikai aptuvenas vadlīnijas un ir pieņemamas atkāpes atkarībā no paziņojuma būtības. Ja tas ir koncerts, apraksti par mūziķiem būs plašāki, ja izdod desmito albumu, vēsturei tiks veltīts vairāk, un tā tālāk.
Kam vēl jāpievērš uzmanība?
- Pareizrakstība. Ja neesat pārliecināti par savām valodas prasmēm, iedodiet relīzi kādam pārlasīt. Neviens nav perfekts, un kāda garumzīme vai komats var tikt piemirsts, bet 1. klases līmeņa teksta fails tālāk par e-pasta miskasti netiks.
- GRUPU NOSAUKUMUS ar CapsLock vai Bold nerakstām, bet "Liekam pēdiņās" vai neizceļam vispār.
- Kāds raksturojošs īpašības vārds šur un tur paspilgtinās tekstu, bet nevajag aizrauties ar grandioziem epitetiem un citiem pārspīlētiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem.
- Sociālo tīklu linkus atstājiet teksta beigās, word dokumentā netaisiet hyperlinkus un embed kodus nekopējiet.
Relīzes izsūtīšana
E-pasta saturs. Sāciet e-pastu ar svarīgāko informāciju (pirmo rindkopu), lai uzreiz ir skaidrs, par ko ir runa. Ja ziņojiet par jaunu dziesmu, sākumā pievienojiet arī klausīšanās linku. Neaizmirstiet arī par savu kontaktinformāciju.
Vai visu relīzes tekstu sūtīt atsevišķā dokumentā vai pietiks, ja tas būs e-pastā? Atkarīgs no redaktora preferencēm, alternative.lv fails ar tekstu nav nepieciešams.
Publicitātes foto. Vismaz viena horizontāla bilde (ne plakāts) pieņemamā kvalitātē (1000-2000 pikseļi garākajai malai būs ok). Ir labi, ja ir vairāk, no kā izvēlēties.
E-pasta temats (subject). Pirmais, ko ierauga e-pasta saņēmējs. “Jauna dziesma” - nē, “ludzu publiceejiet” - nope, “Grupa “Revolūcija” izdod dziesmu “Bezcerība”” - derēs.
“Lūdzu” un “Paldies”. Nenovērtējiet par zemu pieklājību. Vēl labāk – piesoliet redaktoram bezmaksas ieeju koncertā, pievienojiet albuma bezmaksas lejupielādes kodu vai palūdziet adresi, uz kuru nosūtīt jauno disku. Sīkums, bet patīkami.
Kad sūtīt? Ieteicams darbadienā no rīta.
Kam sūtīt? Šeit nu jums nevarēšu palīdzēt, mediju liste ir jāizveido pašiem. Katram portālam ir kontaktu sadaļa, kurā atrodams e-pasts.
Alternative.lv sūtiet uz alt@alternative.lv. Pirms relīzes sūtīšanas izpētiet attiecīgā portāla saturu, vai jūsu sagatavotais skaņdarbs atbilst tā formātām, vai tur ir publicēts kas līdzīgs?
SUPERSVARĪGI! Ja viens e-pasts tiek sūtīts vairākiem saņēmējiem, izmantojam BCC, nevis CC!
Vai manu relīzi publicēs?
Pat pēc izcili labi uzrakstītas relīzes nosūtīšanas, tās publicēšanu ietekmēs citi, no sūtītāja neatkarīgi faktori. Jau pieminētā aizņemtība, atbilstība portāla saturam (ko izvērtē redaktors) un savā ziņā arī mūziķa popularitāte - pašsaprotami, ka reti kurš ziņu portāls palaistu garām iespēju publicēt ziņu par Skyforger jaunāko dziesmu. Kā arī, ja raksts par jums netiek publicēts uzreiz pēc relīzes nosūtīšanas, nenokariet degunus, portāliem mēdz būt satura plāni. Ja nav šodien, var būt arī rīt, parīt vai nākamnedēļ.
Jebkurā gadījumā, ar šo vajadzētu pietikt, lai būtiski palielinātu iespējamību, ka relīze tiks publicēta, atliek tikai gaidīt un cerēt.
Paldies.